FANDOM

Bronisław Kononowicz
Dadandson
(Bronisław razem z małym Krzysztofem na rękach).
Imię i nazwisko Bronisław Kononowicz
Data i miejsce urodzenia 1908, miejsce nn.
Data i miejsce śmierci 2004, Białystok
Specjalność
  • walka w szeregach Armii Krajowej
  • walka by polski orzeł miał koronę z orzełkiem
  • bycie Sybirakiem
  • odbieranie odznaczeń
  • według Terki: sprzedawanie obywateli dla UB za flaszkę wódki
Odznaczenia
  • Krzyż Armii Krajowej
  • Honorowa Odznaka Sybiraka
  • Odznaka "Weteran Walk o Wolność i Niepodległość Ojczyzny"[1]

Bronisław Kononowicz (ur. 1908 r., zm. 2004 r.[2]) - ojciec kandydata na kandydata na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Krzysztofa Kononowicza, a także jego brata bliźniaka, Marianka i Bogdana Kononowicza; szwagier Józefa Piłsudskiego. Według przewodniczącego żołnierz Armii Krajowej zesłany na Syberię (potwierdzają to odznaczenia). Oficjalnie rodzinie Krzysztofa byli kresowiakami, który przybyli do Polski wraz z ostatnią falą repatriacji w 1958 r.[3][4] jednak nie wyklucza to powrotu ojca z zesłania. Syn Juliana i Julii, z zawodu był szewcem, to on nauczył Krzysia naprawiać buty[5].

Według niepotwierdzonych informacji Tomasza Terki, w czasach PRL współpracownik UB który sprzedawał obywateli za flaszkę wódki.

Ciekawostką jest jego wiek. Według Shreka urodził on się w 1908, jednak na ich rodzinnej fotografii (prawdopodobnie z lat 60, ponieważ Krzysztof i Bogdan byli bardzo młodzi) nie wygląda on na +55 lat.

Shrek stwierdził na nocnym lajcie 23 listopada 2018 roku, że Bronisław przeżył 99 lat.

Życiorys

Podczas II wojny światowej, żołnierz Armii Krajowej zesłany na Sybir (najprawdopodobniej walczył na Kresach, po rozbrojeniu przez Sowietów odmówił wstąpienia do Ludowego Wojska Polskiego lub Armii Czerwonej przez co trafił na Syberię). Wielokrotnie odznaczany. W pewnym momencie swojego życia poznał Leonardę - swoją przyszłą żonę, z którą miał dwójkę lub trójkę dzieci. Pewne jest, że urodzili mu się synowie: Bogdan i Krzysztof. Jednak w niektórych filmach na kanale "Jarosław Andrzejewski" pojawia się zapomniany bliźniak Krzysztofa. Według wielu osób jest on tylko postacią fikcyjną, dlatego nie można jednoznacznie stwierdzić, czy Bronisław był ojcem dwójki czy trójki dzieci. Gdy Krzysiu miał 13 lat, załatwiał z Lechem i Marią Teresą Kaczyńskimi kwestię renty dla ojca i awansu z szeregowca na generała. Wraz z żoną w 1975 musieli opuścić rodzinne Wilkowo k/Kętrzyna i przenieśli się do Białegostoku. W czasach nauki Krzysztofa zapewne był z niego bardzo dumny, sądząc po ogromnej wiedzy, elokwencji i zasobie słownictwa Krzyśka. Według rewelacji niedoszłego prezydenta, tatuś za walkę o Boga, o Warszawę, o Polskę, pośmiertnie dostał order Virtuti Militari, tylko włożono mu go do trumny. Zmarł przed rozpoczęciem działalności politycznej Krzysia w 2006 roku.

Afera Tomasza Terki

14 lipca 2017 roku Krzysztof Kononowicz otrzymał list od Tomasza Terki, w którym Terka oskarża Krzysia o zdradę Polski, a także oskarża Bronisława Kononowicza o sprzedawanie obywateli UB-ekom za flaszkę wódki. Informacje te nie są potwierdzone, a sam Krzysztof Kononowicz zapowiedział zemstę za szkalowanie "Świętej Pamięci Tatusia" w postaci wbicia Tomaszowi Terce siekiery w głowę.

Odznaczenia

Po Aferze Tomasza Terki Nibęben pokazał odznaczenia swojego ojca:

  • Krzyż Armii Krajowej (otrzymany z rąk Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego) - pamiątkowe odznaczenie państwowe nadawane w latach 1966-99 (do 1990 przez rząd na uchodźstwie, od 1992 przez władze III RP) żyjącym weteranom Armii Krajowej
  • Honorowa Odznaka Sybiraka - odznaczenia Związku Sybiraków nadawane przez jego Zarząd Główny zaangażowanym w działalność związkową Sybiraków oraz ludziom działającym na rzecz Związku a nie będących Sybirakami (stąd pojawia się pytanie czy Bronisław był w rzeczywistości Sybirakiem)[6]
  • Odznaka "Weteran Walk o Wolność i Niepodległość Ojczyzny" (przez Krzysztofa błędnie nazwana Odznaką Armii Krajowej) - odznaczenie Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych nadawane wszystkim żyjącym osobą, które w swoim życiu zaangażowały się w walkę zbrojną o wolność i niepodległość Polski

Według Konona jego ojciec posiadał jeszcze wstęgę Virtuti Militari, którą włożono mu do grobu. Jedyną klasą Orderu Wojennego Virtuti Militari noszoną na przewieszonej przez prawe ramię wstędze jest Krzyż Wielki (klasa I), którą zgodnie ze statutem może otrzymać tylko Naczelny Dowódca (Naczelny Wódz) za wygraną wojnę lub bardzo wysoki rangą dowódca za całokształt zwycięskich działań (oraz na tej samej zasadzie najwyżsi dowódcy cudzoziemscy-sojusznicy) a liczba jego nadań jak dotąd wyniosła 21 (minus Leonid Breżniew). Bronisław Kononowicz w AK posiadał rangę w korpusie szeregowych lub podoficerów (opcja oficerska jest mało prawdopodobna) dlatego możliwe byłoby tylko nagrodzenie go Krzyżem Srebrnym (klasa V) tego orderu. Prócz słów Krzysztofa brak jednak na to dowodów, a z racji wysokiej rangi odznaczenia gdyby Kononowicz-syn nie kłamał byłoby możliwe dotarcie do nich w szybszy sposób niż np. do listy odznaczonych Krzyżem Armii Krajowej[7].

Bronisław Kononowicz w kulturze masowej

W 2017 wspomnienia Krzysztofa Kononowicza o ojcu zrealizował światowej sławy reżyser Jarosław "Mexikano" Andrzejewski w awangardowym reportażu biograficznym "tato".

Kononowiczowie

Przypisy

  1. przez Krzysztofa błędnie nazywana "Odznaką Armii Krajowej"
  2. "(..) tatusia mam, który odszedł do Boga. Dwa lata temu zmienił miejsce zamieszkania, jak ja to mówię."
  3. https://www.olsztyn24.com/news/2871-krzysztof-kononowicz-czuje-sie-warmiakiem.html
  4. http://gdansk.naszemiasto.pl/archiwum/kim-pan-jest-panie-kononowicz,1327596,art,t,id,tm.html
  5. https://www.youtube.com/watch?v=DVXL5uadvHs
  6. http://www.sybiracyzg.pl/?p=90
  7. https://www.prezydent.pl/prezydent/kompetencje/ordery-i-odznaczenia/ordery/order-wojenny-virtuti-militari/